Natalia Niemen – Pojutrze szary pył (teledysk). Zapowiedź płyty „Niemen mniej znany”.

Najnowszy teledysk Natalii Niemen do piosenki „Pojutrze szary pył”(muzyka i słowa: Czesław Niemen). Utwór zapowiada nową płytę artystki pt. „Niemen mniej znany”, która w sprzedaży ukaże 24 lutego. Krążek zawiera wybrane przez Natalię piosenki z dwóch ostatnich płyt studyjnych Niemena, „Terra Deflorata” oraz „spodchmurykapelusza”.  O powstawaniu teledysku do „Pojutrze szary pył” Natalia mówi tak: „Mając w głowie kilka pomysłów na zobrazowanie pięknego i życiowego wiersza mojego taty „Pojutrze szary pył”, spotkałam się z Bartkiem Piotrowskim, świetnym operatorem, reżyserem, malarzem i muzykiem w jednym. Do moich pomysłów Bartek dokładał swoje, na której to bazie stworzył później scenariusz do tej przejmującej historii. Historii syna marnotrawnego, który (inaczej niż w wierszu mojego taty, gdzie autor konstatuje, że synowie choćby nie wiem co, nie zawracają ze swoich złych dróg i potem, jako dojrzali mężczyźni muszą borykać się z poczuciem winy) zmienia się na lepsze. Jest to syn, który wraca do ojca i co chyba najważniejsze, zostaje przyjęty z kompletnie bezwarunkową miłością. Pragnę, aby moja muzyka dawała nadzieję” – dodaje artystka.

image001Tytuł: Niemen mniej znany
Artystka: Natalia Niemen
Wydawca: Philadelphia Records, 2017 r.
Dystrybucja: Universal Music Polska
Data premiery płyty: 24 luty
Niemen mnie znany – solowa płyta Natalii Niemen

Artystka pragnie przybliżyć szerszej publiczności twórczość swojego taty, tę mniej znaną, mniej rozpowszechnioną. Natalia wybrała utwory z dwóch ostatnich płyt Czesława Niemena; „Terra Deflorata” oraz „spodchmurykapelusza”. Na płycie znalazły się wybitne kompozycje Czesława Niemena m.in. Terra Deflorata, Pojutrze szary pył, spodchmurykapelusza, czy Począwszy od Kaina wykonany  w duecie z wybitnym artystą Krzysztofem Zalewskim.

Wydawnictwo Natalii to również prawdopodobnie pierwsza próba przełożenia tych wybitnych kompozycji i aranżacji na język zespołu instrumentalistów. Od lat 80. Czesław Niemen był bowiem samowystarczalnym multiinstrumentalistą, a do tworzenia i wykonywania swojej muzyki zatrudnił, jak sam ją nazwał – robotestrę, czyli zaawansowaną, cyfrowo-analogową „machinerię” instrumentów.

– Stanowiło to pewną trudność. Wszak dojrzałą twórczość Czesława Niemena cechuje wielozłożoność faktury kompozycji i aranżacji, ale też zastosowanie nietypowego instrumentarium. Tzw. robotestra, jak ojciec nazywał swoją muzyczną machinę, czyli zestaw instrumentów elektronicznych, robiła za zespół daleko wykraczający poza tradycyjny skład rozrywkowy. Owe kompozycje różnią się od siebie strukturą. Niektóre były dość proste do odczytania i zinterpretowania. Praca nad innymi zajęła nam dużo więcej czasu. Dlatego śmiało mogę podsumować, iż największą trudność stanowiły dla nas kwestie wyłuskania kluczowych linii melodycznych i kontrapunktów oraz przełożenie ich na „żywe” brzmienia, a także zwyczajne „wbicie” sobie do palców i głów nieoczywistości i zmienności form kompozycji trudniejszych – mówi Natalia Niemen.

W nagraniach udział wzięli.: Tomasz Kałwak (instrumenty klawiszowe), Piotr Baron (Sax, klarnet basowy), Adam Szewczyk (gitary), Sławek „Kosa” Kosiński (gitary), Irek Głyk (bębny), Wojtek Gąsior (bas), Paweł „Bzim” Zarecki (fortepian), gościnnie Krzysztof Zalewski (głos). Do zmiksowania płyty Natalia zaprosiła znakomitego realizatora dźwięku, zdobywcę nagrody Grammy za realizację dźwięku – Voytka Kochanka. Za produkcję muzyczną odpowiadają wybitny autor muzyki teatralnej, multiinstrumentalista, kompozytor i aranżer Piotr Dziubek oraz Natalia Niemen.  

Track lista:  Niemen mniej znany, sł. i muz. Czesław Niemen, POJUTRZE SZARY PYŁ, POCZĄWSZY OD KAINA, ZEZOWATA BIEDA, SPOJRZENIE ZA SIEBIE, TRĄBODZWONNIK, DOLONIEDOLA, SPODCHMURYKAPELUSZA, ANTROPOCOSMICUS, JAGODY SZALEJU, TERRA DEFLORATA, NIE WYSZEPTUJ, STATUS MOJEGO JA, ŚMIECH MEGALOZAURA.